Bagaimana menjadi wali bag. 9

Pemerintahan wali-wali
wali-wali bertugas mengikuti syakilah (bakat) masing-masing. Bidang tugas wali-wali lebih luas daripada bidang tugas orang awam tapi tidaklah seluas bidang tugas para Rasul dan Nabi-nabi. Bidang tugas wali-wali lebih luas dari orang awam karena tugas wali-wali meliputi alam zahir dan alam ghaib. Bidang tugas wali-wali tidaklah seluas bidang tugas para Rasul. Dan nabi-nabi karna wali-wali tidak menanggung beban sebagaimana yang ditanggung oleh para rasul dan nabi. Sabda Rasulullah : “Bala yang paling berat akan ditimpa pada nabi-nabi, kemudian yang lebih mulia (aulia-aulia). Kemudian yang lebih mulia selepasnya (ahli-ahli sufi) dan akhirnya diuji seseorang mengikut iman masing-masing. (Riwayat Al-Bukhari, Ahmad dan At-Tirmidzi)
ada wali yang menjadi kepada pemerintah, ada wali yang menjadi 'decision maker' dan ada yang menjadi pakar intelligent. Ada wali yang menjadi murabbi (pendidik) dan ada yang menjadi pendakwah. Bagi wali-wali yang tidak mempunyai syakilah kepimpinan maka jadilah mereka sebagai ahli-ahli ibadah atau tukang-tukang doa. Walau apapun tugas yang dilahirkan oleh wali-wali, namun pada hakikatnya mereka mempunyai tugas yang lebih utama yaitu mendidik dan mentadbir roh muslimin ke arah mengenal Allah dan mengawasi gangguan yang datang dari musuh hati yang terdiri daripada hawa nafsu dan syaithan.
Keluasan bidang tugas wali-wali memerlukan kepada penyusunan. Dan ini bermakna mereka ada pentadbiran atau pemerintahan sendiri, seperti juga negara yang mempunyai corak pemerintahan sendiri atas tujuan untuk mengemas kinikan penyusunan bidang tugas masyarakat yang semakin luas. Komunis ada rejim Kremlinnya, Zionis ada rejim Tel Avivnya, Amerika ada dewan senatornya, maka wali-wali ada pemerintahan kerohaniannya. Pemerintahan manusia awam dibatasi oleh sempadan negara tetapi pemerintahan wali-wali meliputi seluruh alam cakrawala.
Struktur pemerintahan wali-wali seperti juga struktur pemerintahan orang awam tetapi ia lebih teguh karna dibina atas tunjang iman dan taqwa, dan lebih luas karena pemerintahannya meliputi seluruh makhluk Allah sama ada yang zahir maupun yang ghaib. Didalam struktur pemerintahan wali-wali ada kuas seperti perdana menteri, menteri kabinet, ketua setiausaha kementerian, ketua jabatan nageri, ketua cawangan dan pegawai-pegawai rendah, tapi dengan menggunakan istilah yang tersendiri berdasarkan peringkat taqarub (dekat) mereka dengan Allah, yaitu wali kutub, wali abdal, wali nujabak, wali autad, wali sadat dan wali ahbab.
Menentukan peringkat wali dalam struktur pemerintahan wali-wali terdapat pendapat yang berbeda-beda seperti beda-bedanya pendapat dalam menentukan jarak antara langit dan bumi. Bagi sayidina Ali r.a jarak antara langit dan bumi adalah sedetik bagi perjalanan cahaya, manakala ahli-ahli saintis menjawab dengan perkiraan yang hanya difahami oleh golongan mereka. Tiada siapa yang dapat memberi jawaban yang tepat. Hanya Allah yang lebih mengetahui. Demikian juga Allah-lah yang lebih mengetahui tentang peringkat-peringat wali dalam struktur pemerintahan wali-wali. Yang lebih utama dalam persoalan ini ialah untuk menghapuskan pandangan negatif terhadap bidang tugas wali-wali yang selama ini hanya dibataskan pada pandangan ibadah dan pemencilan diri.

Struktur pemerintahan wali-wali.
Wali Kutub
Wali Kutub hanya ada seorang saja, karna ia adalah ketua bagi seluruh wali. Ia umpama perdana menteru dalam struktur pemerintahan orang awam. Wali kutub juga dikenali dengan nama Ghausul A'dzham. Diantara mereka yang dapat mencapai peringkat ini ialah Imam Syafei, Syeikh Abdul Jailani, Abu Yazid Al-Busthami, Syeikh At-Tijani, Uwais Al-Qarni, Imam Muhyiddin Ibnu Arabi dan ramai lagi yang namanya menjadi rahasia Tuhan. Kadang-kadang pelantikan sebagai wali kutub diisytiharkan dihadapan orang-orang awam seperti pengisytiharan syeikh Abdul Kadir Jailni dihadapan murid-muridnya. Kadang-kadang hanya diisytiharkan dikalangan wali-wali dan kadang-kadang hanya Allah saja yang mengetahui. Yang penting bagi mereka bukan nama kedudukan tetapi tugas yang menjadi tanggung jawab dapat dilaksanakan.
Wali kutub telah mencapai tahaf makrifah (mengenal Allah) dan pintu hatinya senantiasa terbuka luas menerima ilmu dari alam malakut (alam yang tinggi). Imannya adalah peringkat iman hakikat yang menghampiri iman para Nabi dan Khulafa Ar-Rasyidin. Nafsunya adalah peringkat nafsu kamilah yang mengajak membuat kebaikan. Firman Allah : “Hai jiwa yang tenang (nafsu muthmainah), kembalilah pada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diridhaiNya. Dan masuklah kedalam jemaah hamba-hamba-Ku. Dan masuklah kedalam Syurga-Ku. (Al-Fajr : 27-30)
kekuatan roh wali kutub membolehkan ia berjalan keseluruh alam sama ada secara zahir dan batin, dan boleh berada di 2-3 tempat dalam satu masa.
Pencapaian kedudukan yang tinggi di sisi Allah membolehkan wali kutub menentukan semua wali-wali yang berada dibawah pemerintahannya, mendidik serta menentukan kedudukan mereka dan menyelesaikan masalah-masalah yang tidak dapat diselesaikan oleh wali-wali yang berada dibawahnya. Syeikh Abdul Kadir Jailani yang menjadi wali kutub pada zamannya telah mengesahkan pelantikan seorang rahib sebagai wali dengan mengajarnya mengucap dua kalimah syahadah karna masih beragama kristin. Kemudian dipotong jambangnya yang panjang dan diletakkan kopiah diatas kepalanya.
Syeikh Abdul Kadir Jailani juga telah mengesahkan pelantikan Imam Muhyiddin sebagai wali kutub dizamannya ketika Imam Muhyiddin masih berada didalam rahim ibunya lagi. Syeikh Ali Arabi yaitu ayah iamam Muhyiddin mengadu dia masih tidak mempunyai anak. Syeikh Abdul Kadir Jailani menyuruh Syeikh Ali Arabi menggosokkan belakangnya dengan belakang Syeikh Abdul Kadir untuk mendapat barakah bagi mendapatkan anak lelaki. Kemudian Syeikh Abdul Kadir berpesan supaya menamakan anak yang bakal lahir sebagai Muhammad Muhyiddin dan beliau akan menjadi wali kutub. Setelah dewasa, pengesahan Syeikh Abdul Kadir Jailani menjadi kenyataan dan Imam Muhyiddin mendapat gelaran 'Syeikh Akbar'.
Kuasa pelantikan yang ada pada wali kutub boleh diibaratkan dengan kuasa pelantikan yang ada pada perdana menteri bagi sesebuah negara, cuma bedanya, pelantikan yang dilakukan oleh wali kutub berdasarkan syarat-syarat kewalian tapi pelantikan yang dilakukan oleh perdana menteri berdasarkan kelulusan akademik, kepandaian melobi, kekuatan pengaruh dan uang.
Wali kutub juga mempunyai kuasa pembatal atau kuasa veto seperti kuasa veto yang dimiliki oleh negara-negara adi kuasa (Amerika, Perancis, Jerman, Rusia dan China) dalam PBB. Dengan kuasa veto, sesuatu ketetapan dapat dibatalkan kuasa veto pada negara-negara adi kuasa boleh membatalkan sesuatu keinginan orang lain dengan izin Allah.
Sebagai contoh saya tuturkan sebuah kisah yang menunjukkan kuasa pembatal yang ada pada wali kutub ceritanya begini. Seorang saudagar di Baghdad bernama Abul Muzaffar bin Hassan telah berjumpa dengan Syeikh Hamad Dabbas untuk memberitahu bahwa beliau telah menyiapkan satu kafilah membawa barang-barang dagangan berharga tujuh ratus dinar ke Syria. Syeikh Hamad melarang Abul Muzaffar pergi pada tahun itu karna menurut pandangan mukasyafahnya, kemungkinan besar beliau akan dibunuh dan barang dagangannya akan dirompak. Abul Muzaffar merasa susah hati mendengar berita tersebut karna beliau sangat perlu untuk pergi ke Syria dan segala persiapan telah dibuat.
Dalam perjalanan pulang, Abul Muzaffar telah bertemu dengan Syeikh Abdul Kadir Jailani dan beliaupun menceritakan masalahnya dan pandangan Syeikh Hamad. Syeikh Abdul Kadir Jailani berkata, “Teruskan perjalananmu itu, engkau akan selamat dan kembali membawa barang dagangan dengan selamat.” Atas jaminan Syeikh Abdul Kadir Jailani, Abul Muzaffar pun berangkat ke Syria membawa kafilahnya beserta barang dagangan.
Abul Muzaffar telah mendapat keuntungan keuntungan yang besar karna barang-barang dagangannya yang bernilai 700 dinar habis dijual dengan keuntungan sebanyak 3000 dinar. Dalam perjalanan pulang beliau telah singgah di bandar Halb dan kemudian masuk kedalam Saqayah (tempat pembekalan air minuman) membuang air, pundi uang yang berisi 1000 dinar diletak disatu ceruk. Setelah selesai menunaikan hajatnya, beliaupun keluar tanpa membawa pundi uang tersebut karna terlupa. Beliau terus ke tempat istirahat dan tertidur disitu.
Didalam tidurnya, Abul Muzaffar telah bermimpi seperti yang digambarkan oleh Syeikh Hamad dalam pandangan mukasyafahnya. Segerombolan penyamun telah menyerbu kafilahnya lalu membunuh orang-orangnya. Beliau sendiri ditikam dan seluruh uang serta barang-barangnya dirampas. Ketika itu Abul Muzaffar terbangun dari tidurnya dan merasai lehernya sakit. Setelah itu beliau teringat pada pundi uangnya yang tertinggal didalam saqayah. Apabila dicari, pundi uang tersebut dijumpai ditempat asalnya. Abul Muzaffar beserta kafilahnya telah pulang ke Baghdad dengan selamat.
Abul Muzaffar tidak tahu siapa yang patut beliau jumpai terlebih dahulu kepada Syeikh Hamad yang lebih tua atau Syeikh Abdul Kadir Jailani yang tepat telahannya. Kebetulan beliau bertemu dengan Syeikh Hamad terlebih dahulu dan Syeikh Hamad menyuruhnya pergi bertemu dengan Syeikh Abdul Kadir Jailani yang sangat dicintai Allah dan mencintai Allah. Syeikh Abdul Kadir Jailani telah shalat 70 rakaat supaya Allah tukarkan peristiwa tersebut dalam mimpi.
Pandangan mukasyafah Syeikh Hamad terhadap bala yang akan menimpa Abul Muzaffar dilihat juga oleh Syeikh Abdul Kadir Jailani. Perbedaan diantara keduanya ialah kemampuan Syeikh Abdul Kadir Jailani menolak peristiwa tersebut kedalam mimpi dengan izin Allah, Sebab beliau adalah seorang wali kutub.
Wali Kutub menyelesaikan masalah rakyat mengikuti keadaan zamannya. Kalau zamannya terdapat banyak mujadalah tentang Syariat hingga sampai ke hukum furu' maka lahirlah Imam Syafei membawa hukum fiqih yang terang. Kalau zamannyaa terdapat ramai kekasih-kekasih Allah dengan karamah-karamahnya, maka lahirlah Syeikh Abdul Kadir Jailani yang kakinya berada diatas leher semua wali-wali. Dan kalau zamannya terdapat berbagai-bagai ideologi yang sesat seperti zaman sekarang, maka wali kutub yang ampil kehadapan ialah seorang yang tajam dan terang fikrah yang dibawanya. (Sumber buku 'Buku Bagaimana menjadi wali hal 68-74 karya Ust Abdul Halim Abbas dengan sedikit edit kata-kata)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...