Pemerintahan wali-wali
wali-wali bertugas mengikuti syakilah
(bakat) masing-masing. Bidang tugas wali-wali lebih luas daripada
bidang tugas orang awam tapi tidaklah seluas bidang tugas para Rasul
dan Nabi-nabi. Bidang tugas wali-wali lebih luas dari orang awam
karena tugas wali-wali meliputi alam zahir dan alam ghaib. Bidang
tugas wali-wali tidaklah seluas bidang tugas para Rasul. Dan
nabi-nabi karna wali-wali tidak menanggung beban sebagaimana yang
ditanggung oleh para rasul dan nabi. Sabda Rasulullah : “Bala yang
paling berat akan ditimpa pada nabi-nabi, kemudian yang lebih mulia
(aulia-aulia). Kemudian yang lebih mulia selepasnya (ahli-ahli sufi)
dan akhirnya diuji seseorang mengikut iman masing-masing. (Riwayat
Al-Bukhari, Ahmad dan At-Tirmidzi)
ada wali yang menjadi kepada
pemerintah, ada wali yang menjadi 'decision maker' dan ada yang
menjadi pakar intelligent. Ada wali yang menjadi murabbi (pendidik)
dan ada yang menjadi pendakwah. Bagi wali-wali yang tidak mempunyai
syakilah kepimpinan maka jadilah mereka sebagai ahli-ahli ibadah atau
tukang-tukang doa. Walau apapun tugas yang dilahirkan oleh wali-wali,
namun pada hakikatnya mereka mempunyai tugas yang lebih utama yaitu
mendidik dan mentadbir roh muslimin ke arah mengenal Allah dan
mengawasi gangguan yang datang dari musuh hati yang terdiri daripada
hawa nafsu dan syaithan.
Keluasan bidang tugas wali-wali
memerlukan kepada penyusunan. Dan ini bermakna mereka ada pentadbiran
atau pemerintahan sendiri, seperti juga negara yang mempunyai corak
pemerintahan sendiri atas tujuan untuk mengemas kinikan penyusunan
bidang tugas masyarakat yang semakin luas. Komunis ada rejim
Kremlinnya, Zionis ada rejim Tel Avivnya, Amerika ada dewan
senatornya, maka wali-wali ada pemerintahan kerohaniannya.
Pemerintahan manusia awam dibatasi oleh sempadan negara tetapi
pemerintahan wali-wali meliputi seluruh alam cakrawala.
Struktur pemerintahan wali-wali seperti
juga struktur pemerintahan orang awam tetapi ia lebih teguh karna
dibina atas tunjang iman dan taqwa, dan lebih luas karena
pemerintahannya meliputi seluruh makhluk Allah sama ada yang zahir
maupun yang ghaib. Didalam struktur pemerintahan wali-wali ada kuas
seperti perdana menteri, menteri kabinet, ketua setiausaha
kementerian, ketua jabatan nageri, ketua cawangan dan pegawai-pegawai
rendah, tapi dengan menggunakan istilah yang tersendiri berdasarkan
peringkat taqarub (dekat) mereka dengan Allah, yaitu wali kutub, wali
abdal, wali nujabak, wali autad, wali sadat dan wali ahbab.
Menentukan peringkat wali dalam
struktur pemerintahan wali-wali terdapat pendapat yang berbeda-beda
seperti beda-bedanya pendapat dalam menentukan jarak antara langit
dan bumi. Bagi sayidina Ali r.a jarak antara langit dan bumi adalah
sedetik bagi perjalanan cahaya, manakala ahli-ahli saintis menjawab
dengan perkiraan yang hanya difahami oleh golongan mereka. Tiada
siapa yang dapat memberi jawaban yang tepat. Hanya Allah yang lebih
mengetahui. Demikian juga Allah-lah yang lebih mengetahui tentang
peringkat-peringat wali dalam struktur pemerintahan wali-wali. Yang
lebih utama dalam persoalan ini ialah untuk menghapuskan pandangan
negatif terhadap bidang tugas wali-wali yang selama ini hanya
dibataskan pada pandangan ibadah dan pemencilan diri.
Struktur pemerintahan wali-wali.
Wali Kutub
Wali Kutub hanya ada seorang saja,
karna ia adalah ketua bagi seluruh wali. Ia umpama perdana menteru
dalam struktur pemerintahan orang awam. Wali kutub juga dikenali
dengan nama Ghausul A'dzham. Diantara mereka yang dapat mencapai
peringkat ini ialah Imam Syafei, Syeikh Abdul Jailani, Abu Yazid
Al-Busthami, Syeikh At-Tijani, Uwais Al-Qarni, Imam Muhyiddin Ibnu
Arabi dan ramai lagi yang namanya menjadi rahasia Tuhan.
Kadang-kadang pelantikan sebagai wali kutub diisytiharkan dihadapan
orang-orang awam seperti pengisytiharan syeikh Abdul Kadir Jailni
dihadapan murid-muridnya. Kadang-kadang hanya diisytiharkan
dikalangan wali-wali dan kadang-kadang hanya Allah saja yang
mengetahui. Yang penting bagi mereka bukan nama kedudukan tetapi
tugas yang menjadi tanggung jawab dapat dilaksanakan.
Wali kutub telah mencapai tahaf
makrifah (mengenal Allah) dan pintu hatinya senantiasa terbuka luas
menerima ilmu dari alam malakut (alam yang tinggi). Imannya adalah
peringkat iman hakikat yang menghampiri iman para Nabi dan Khulafa
Ar-Rasyidin. Nafsunya adalah peringkat nafsu kamilah yang mengajak
membuat kebaikan. Firman Allah : “Hai jiwa yang tenang (nafsu
muthmainah), kembalilah pada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi
diridhaiNya. Dan masuklah kedalam jemaah hamba-hamba-Ku. Dan masuklah
kedalam Syurga-Ku. (Al-Fajr : 27-30)
kekuatan roh wali kutub membolehkan ia
berjalan keseluruh alam sama ada secara zahir dan batin, dan boleh
berada di 2-3 tempat dalam satu masa.
Pencapaian kedudukan yang tinggi di
sisi Allah membolehkan wali kutub menentukan semua wali-wali yang
berada dibawah pemerintahannya, mendidik serta menentukan kedudukan
mereka dan menyelesaikan masalah-masalah yang tidak dapat
diselesaikan oleh wali-wali yang berada dibawahnya. Syeikh Abdul
Kadir Jailani yang menjadi wali kutub pada zamannya telah mengesahkan
pelantikan seorang rahib sebagai wali dengan mengajarnya mengucap dua
kalimah syahadah karna masih beragama kristin. Kemudian dipotong
jambangnya yang panjang dan diletakkan kopiah diatas kepalanya.
Syeikh Abdul Kadir Jailani juga telah
mengesahkan pelantikan Imam Muhyiddin sebagai wali kutub dizamannya
ketika Imam Muhyiddin masih berada didalam rahim ibunya lagi. Syeikh
Ali Arabi yaitu ayah iamam Muhyiddin mengadu dia masih tidak
mempunyai anak. Syeikh Abdul Kadir Jailani menyuruh Syeikh Ali Arabi
menggosokkan belakangnya dengan belakang Syeikh Abdul Kadir untuk
mendapat barakah bagi mendapatkan anak lelaki. Kemudian Syeikh Abdul
Kadir berpesan supaya menamakan anak yang bakal lahir sebagai
Muhammad Muhyiddin dan beliau akan menjadi wali kutub. Setelah
dewasa, pengesahan Syeikh Abdul Kadir Jailani menjadi kenyataan dan
Imam Muhyiddin mendapat gelaran 'Syeikh Akbar'.
Kuasa pelantikan yang ada pada wali
kutub boleh diibaratkan dengan kuasa pelantikan yang ada pada perdana
menteri bagi sesebuah negara, cuma bedanya, pelantikan yang dilakukan
oleh wali kutub berdasarkan syarat-syarat kewalian tapi pelantikan
yang dilakukan oleh perdana menteri berdasarkan kelulusan akademik,
kepandaian melobi, kekuatan pengaruh dan uang.
Wali kutub juga mempunyai kuasa
pembatal atau kuasa veto seperti kuasa veto yang dimiliki oleh
negara-negara adi kuasa (Amerika, Perancis, Jerman, Rusia dan China)
dalam PBB. Dengan kuasa veto, sesuatu ketetapan dapat dibatalkan
kuasa veto pada negara-negara adi kuasa boleh membatalkan sesuatu
keinginan orang lain dengan izin Allah.
Sebagai contoh saya tuturkan sebuah
kisah yang menunjukkan kuasa pembatal yang ada pada wali kutub
ceritanya begini. Seorang saudagar di Baghdad bernama Abul Muzaffar
bin Hassan telah berjumpa dengan Syeikh Hamad Dabbas untuk
memberitahu bahwa beliau telah menyiapkan satu kafilah membawa
barang-barang dagangan berharga tujuh ratus dinar ke Syria. Syeikh
Hamad melarang Abul Muzaffar pergi pada tahun itu karna menurut
pandangan mukasyafahnya, kemungkinan besar beliau akan dibunuh dan
barang dagangannya akan dirompak. Abul Muzaffar merasa susah hati
mendengar berita tersebut karna beliau sangat perlu untuk pergi ke
Syria dan segala persiapan telah dibuat.
Dalam perjalanan pulang, Abul Muzaffar
telah bertemu dengan Syeikh Abdul Kadir Jailani dan beliaupun
menceritakan masalahnya dan pandangan Syeikh Hamad. Syeikh Abdul
Kadir Jailani berkata, “Teruskan perjalananmu itu, engkau akan
selamat dan kembali membawa barang dagangan dengan selamat.” Atas
jaminan Syeikh Abdul Kadir Jailani, Abul Muzaffar pun berangkat ke
Syria membawa kafilahnya beserta barang dagangan.
Abul Muzaffar telah mendapat keuntungan
keuntungan yang besar karna barang-barang dagangannya yang bernilai
700 dinar habis dijual dengan keuntungan sebanyak 3000 dinar. Dalam
perjalanan pulang beliau telah singgah di bandar Halb dan kemudian
masuk kedalam Saqayah (tempat pembekalan air minuman) membuang air,
pundi uang yang berisi 1000 dinar diletak disatu ceruk. Setelah
selesai menunaikan hajatnya, beliaupun keluar tanpa membawa pundi
uang tersebut karna terlupa. Beliau terus ke tempat istirahat dan
tertidur disitu.
Didalam tidurnya, Abul Muzaffar telah
bermimpi seperti yang digambarkan oleh Syeikh Hamad dalam pandangan
mukasyafahnya. Segerombolan penyamun telah menyerbu kafilahnya lalu
membunuh orang-orangnya. Beliau sendiri ditikam dan seluruh uang
serta barang-barangnya dirampas. Ketika itu Abul Muzaffar terbangun
dari tidurnya dan merasai lehernya sakit. Setelah itu beliau teringat
pada pundi uangnya yang tertinggal didalam saqayah. Apabila dicari,
pundi uang tersebut dijumpai ditempat asalnya. Abul Muzaffar beserta
kafilahnya telah pulang ke Baghdad dengan selamat.
Abul Muzaffar tidak tahu siapa yang
patut beliau jumpai terlebih dahulu kepada Syeikh Hamad yang lebih
tua atau Syeikh Abdul Kadir Jailani yang tepat telahannya. Kebetulan
beliau bertemu dengan Syeikh Hamad terlebih dahulu dan Syeikh Hamad
menyuruhnya pergi bertemu dengan Syeikh Abdul Kadir Jailani yang
sangat dicintai Allah dan mencintai Allah. Syeikh Abdul Kadir Jailani
telah shalat 70 rakaat supaya Allah tukarkan peristiwa tersebut dalam
mimpi.
Pandangan mukasyafah Syeikh Hamad
terhadap bala yang akan menimpa Abul Muzaffar dilihat juga oleh
Syeikh Abdul Kadir Jailani. Perbedaan diantara keduanya ialah
kemampuan Syeikh Abdul Kadir Jailani menolak peristiwa tersebut
kedalam mimpi dengan izin Allah, Sebab beliau adalah seorang wali
kutub.
Wali Kutub menyelesaikan masalah rakyat
mengikuti keadaan zamannya. Kalau zamannya terdapat banyak mujadalah
tentang Syariat hingga sampai ke hukum furu' maka lahirlah Imam
Syafei membawa hukum fiqih yang terang. Kalau zamannyaa terdapat
ramai kekasih-kekasih Allah dengan karamah-karamahnya, maka lahirlah
Syeikh Abdul Kadir Jailani yang kakinya berada diatas leher semua
wali-wali. Dan kalau zamannya terdapat berbagai-bagai ideologi yang
sesat seperti zaman sekarang, maka wali kutub yang ampil kehadapan
ialah seorang yang tajam dan terang fikrah yang dibawanya. (Sumber
buku 'Buku Bagaimana menjadi wali hal 68-74 karya Ust Abdul Halim
Abbas dengan sedikit edit kata-kata)
No comments:
Post a Comment