Bagaimana menjadi wali bag. 8

Menjaga Makanan
orang-orang shaleh, lebih-lebih lagi orang muqarrabin sangat menjaga diri mereka dari termakan makanan yang haram sampai yang syubhat (tidak jelas antara halal dan haram) sekalipun. Makanan yang haram menjadi hijab bagi hati untuk bertaqarrub dan bermusyahadah (berhadap-hadapan) dengan Allah SWT. apabila hati terhijab maka terlucutlah kedudukan sebagai wali Allah karna wali menjadi kekasih Allah adalah puncak dari hati yang senantiasa berhubung dengan Allah.
Memelihara anak-anak daripada makan makanan haram menjadi tanggung jawab kepada setiap penjaga. Ibu Imam Syafeii pernah menyolok tekak anaknya karena didapatinya Imam Syafie meminum susu yang tidak tahu sumbernya. Makanan yang haram akan membentuk jiwa anak-anak menjadi keras dan membentuk titik-titik hitam pada hati. Lama kelamaan, titik-titik hitam itu menjadi tompok hita yang besar kalau tidak diusahakan untuk mengikisnya. Hati yang tidak berkilat tidak dapat menerima pancaran ilmu dari Allah. Pancaran ilmu dari Allah akan melantun keluar kalau jatuh pada hati yang hitam.
Mencegah anak-anak daripada memakan makanan haram boleh dididik dengan sikap penjaga sendiri. Maksudnya, penjaga patut menunjukkan sikap yang berhati-hati pada setiap makanan yang hendak dimakan seperti yang dicontohkan sikap Sayidina Abu Bakar ketika terminum susu hasil daripada uang zakat yang diberi oleh hamba sahayanya. Apabila Sayidina Abu Bakar mengetahuinya, dengan pantas beliau menyolok tekaknya hingga termuntah supaya susu tersebut dapat dikeluarkan dari perutnya. Perbuatan ini mempunyai pengaruh besar pada jiwa anak-anak sekiranya dapat direalisasikan didalam hidup mereka.
Sayidina Umar bin Khattab pernah mengambl kembali apel yang telah berada dimulut anaknya hingga menyebabkan anaknya menangis. Sejarah menjelaskan bahwa Sayidina Umat mengambil kembali apel itu dari mulut anaknya karena apel tersebut adalah harta daripada Baitul Mal. Menurut hemat saya, Sayidina Umar bertindak demikian bukan hanya semata-mata karna menjagai hak milik rakyat tetapi juga karna sangat menjaga keluarganya dari memakan makanan yang haram.
Mencegah anak-anak dari memakan makanan haram adalah lebih mudah daripada membuang kotoran hitam di hati meraka akibat makan makanan haram. Kotoran hitam itu adalah sifat-sifat mazmumah yang memerlukan proses mujahadah yang lama untuk mengikisnya untuk mencapai kedudukan wali.

Menyerah kepada Guru Mursyid
Tidak semua ibu bapak menpunyai kemampuan mendidik anak menjadi wali. Mendidik anak menjadi wali berarti mendidik rohani mereka. Ini hanya boleh dilakukan oleh pejaga yang mempunyai mata hati yang berpandangan tembus. Penjaga yang tidak mempunyai mata hati yang berpandangan tembus tidak dapat melihat penyakit-penyakit yang tumbuh dihati anaknya. Penyakit yang tidak dapat dilihat dan tidak pula tahu akan kewujudannya, mana bisa boleh diobati.
Bagi Ibu Bapak yang menyadari permasalahan ini maka jalan keluar yang paling bijaksana ialah dengan menyerahkan anak mereka kepada guru mursyid. Menyerah dalam arti kata : guru mursyid lebih berhak menentukan kehidupan anaknya daripada ibu Bapak itu sendiri. Ibu bapak perlu mempunyai keyakinan yang padu kepada guru mursyid karna sewaktu pembedahan dijalankan untuk pembersihan rohani, seringkali berlaku perkara-perkara yang tidak logis bagi akal biasa.
Misalnya, semasa diawal suluk meniti alam sufi. Hujjatul Islam Imam Ghazali telah menyerahkan dirinya untuk diproses kepada seorang tukang kasut yang bertaraf guru mursyid. Dengan sekali pandang, guru tersebut telah nampak penyakit hati yang berada di hati imam Ghazali. Walaupun imam Ghazali berkedudukan sebagai tuan guru besar tetapi ilmunya tidak dapat meneropong kepada perkara-perkara ghaib sampai penyakit hati sendiri. Menyadari akan kekurangan inilah maka imam Ghazali melangkah kaki menuju kealam kerohanian. Guru tersebut tidak menyuruh imam Ghazali membuka kita tetapi menyuruh beliau membuka jubah yang melambangkan kebesaran kedudukannya.
Kemudian diarahnya imam Ghazali mencuci longkang dan tandas. Imam Ghazali melakukannya dengan patuh sehinggalah beberapa lama. Hasil dari kesanggupannya melalui pembedahan untuk pembersihan rohani, akhirnya Imam Ghazali telah muncul sebagai seorang ahli sufi yang terkenal dan banyak mengarang kitab-kitab tasawuf.
Sekali pandang, memang tidak logis perbuatan guru mursyid tersebut tetapi itulah salah satu cara pendidikan rohani untuk menghilangkan sifat-sifat mazamumah terutama rasa sumaah, ujub, riya dan takabbur. Memang rasa terhina apabila disuruh mencuci longkang dan tandas jika dibandingkan dengan kedudukan imam ghazali. Tetapi rasa hina itulah yang baik karna rasa tersebut melambangkan sifat seorang hamba. Bila hati telah dapat dihilangkan atau dikikis dari sifat mazmumah maka hati jadi berkilat. Hati yang berkilat dapat menerima nur ilahi dari alam malakut. Hasilnya, ilmu-ilmu imam ghazali yang dibukakan, semuanya membicarakan perkara-perkara yang tinggi karna ia datang dari alam yang tinggi. Ketinggian ilmu imam Ghazali diakui oleh para orientalis barat. Jadi, kalau ibu bapak sanggup melepaskan anak mereka kepada guru mursyid untuk dibedah dengan pembedahan yang susah pada pandangan manusia biasa, maka tunggulah kemuculan anaknya sebagai orang wali.
Orang-orang shaleh sangat menyakini kepada guru-guru mursyid untuk mendidik anak mereka. Antara yang sangat baik untuk kita contohi ialah keyakinan ayah Umar ibnu Aziz kepada guru anaknya (Umar) yang berada di kota Madinah. Umar pernah dihukum cukur rambut oleh gurunya karna lewat mengerjakan sembahyang karna keasyikan menyikat rambut. Apabila Aziz yang sedang berada di Mesir mendengar hukuman tersebut, beliau telah mengutus sepucuk surat kepada guru Umar menyatakan terima kasih dan beliau sanggup memberi 40.000 dinar sebagai hadiah kalau guru Umar bersikap begitu lagi.
Sayang seribu kali sayang, sikap Aziz ayah umar sudah semakin pupus dari pribadi ibu bapak hari ini. Ada ibu bapak yang marah dengan guru apabila telinga anaknya di jewer karna nakal. Kalau sampai cedera, tanda guru-guru akan diadukan ke pengadilan dan kena hukum. Saya teringat kata-kata ibu saya semasa masih kecil : “Guru hendaklah ditaati. Kalau kamu baik. Orang tidak akan berlaku lebih jahat kepada kamu.” lantaran ketegasannya, kalau saya dihukum oleh guru atau kawan-kawan, saya tidak berani untuk mengadu walaupun saya merasakan kesakitan sekalipun. Kalau saya mengadu, itu berarti saya melaporkan kejelekan saya. Dan bukan pembelaan yang saya dapat melainkan pukulan tambahan. Kini saya menyadari bahwa dengan sikap ibu saya yang tidak pernah memberi pembelaan diatas setip kesalahan yang saya lakukan, rupanya telah membawa banyak manfaat kepada hidup saya kini.
Seorang ibu di Jawa telah membawa anaknya untuk diserah kepada seorang guru Mursyid untuk dididik dengan penyerahan yang bulat. Guru tersebut sudah nampak dari jauh dengan pandangan mukasyafahnya. Lalu beliau berkata kepada anak-anak murid yang lain : “Bersiap sedialah karna sebentar lagi ada seekor harimau akan datang dan pukullah harimau itu dengan tongkat sampai mati.” yang dimaksudkan dengan harimau ialah anak yang dihantar oleh ibu tadi mempunyai sifat seperti harimau. Apabila sampai, mereka pun pukul sampai mati. Ibu tadi tidak berkata apa-apa karna ia meyakini kepada guru tersebut. Setelah dikafan, didapati mayat anak ibu itu bergerak-gerak dan rupanya masih hidup.
Sebenarnya, guru mursyid itu telah melakukan pembedahan rohani untuk membuang mazmumah anak ibu itu, dan dizahirkan pembedahan tersebut seperti kisah yang terjadi supaya dapat menjadi pengajaran kepada orang lain. Selepas berlaku peristiwa itu, anak tersebut telah menjadi orang alim karena hatinya telah bersih untuk menerima pancaran ilmu dari Allah. (Sumber buku “Bagaimana menjadi wali” Hal 61-65 karya Ust. Abd. Halim Abbas)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...