Bagaimana menjadi wali bag. 7

Memberi Tarbiah
Tarbiah atau didikan untuk melahirkan generasi wali, perlu bermula sejak anak-anak itu berada didalam kandungan ibunya lagi dan diikuti terus hingga keluar dari kandungan.
a. Tarbiah didalam kandungan
pengalaman dan perasaan ibu sewaktu mengandung mempunyai pengaruh yang besar terhadap sikap dan jiwa anak-anak kelak. Pembentukan daging dan darah anak dari darah ibu dan ditiup roh anak didalam rahim ibu menyebabkan gelombang perasaan ibu akan sama diterima oleh anak yang berada didalam kandungan. Hasilnya, ketenangan jiwa ibu sewaktu mengandung boleh membentuk ketenangan pada jiwa anak-anak kelak.
Menurut kajian psikologi Islam, anak-anak yang tumbuh dari rahim ibu bapa yang suka bergaduh akan melahirkan watak-watak generasi yang ganas. Daripada pengalaman saya sendiri, saya pernah berjumpa dengan seorang pemuda yang wajahnya senantiasa muram seperti orang yang susah hati walau dalam suasana yang bagaimana riang sekalipun, setelah dikaji selidik, saya dapati sewaktu pemuda tersebut didalam kandungan, ibunya telah bertindak untuk membakar rumah karna bertengkar dengan ayahnya.
Oleh itu, Ibu Bapak hendaklah mengawal perasaan mereka daripada dilanda kemarahan, kegelisahan atau kesedihan sewaktu anak berada didalam kandungan. Banyakkan berzikir, membaca Al-Quran, berpuasa, sembahyang sunah, bersedekah dan apa saja kebaikan yang bisa dilakukan. Si Bapak yang keluar rumah untuk berjuang menegakkan kalimah Allah dan Ibu yang tinggal dirumah senantiasa beribadah. Roh Islam mereka akan menyerap masuk kedalam jiwa anak yang berada didalam kandungan. Seperti lahirnya watak Muhammad Al-Fateh adalah pengaruh dari roh jihad dan roh sufi ayahnya, sewaktu berada didalam kandungan ibu yang patuh kepada Allah.
Begitu juga jika sibapak yang keluar rumah untuk berpoya-poya dan ibu yang ditinggal bermain kayu tiga, roh jahat mereka akan menyerap masuk kedalam jiwa anak yang berada didalam kandungan menjadi pendurhaka. Seperti lahirnya Marilyn Monroe yang mengakui dirinya sebagai anak zina.
Mengidam kepada makanan-makanan yang pelik dan kadang-kadang ada ibu yang mengidam kepada daging babi adalah satu petanda yang tidak baik kepada pembentukan sikap dan jiwa anak-anak kelak. Masakan yang lahir dari rahim ibu yang makan makanan haram. Tentulah penjahat atau manusia yang durhaka kepada tuhan yang bakal dilahirkan. Sewaktu Abu Yazid Al-Busthamo berada didalam kandungan, ibunya tidak dapat mengangkat tangan untuk mengambil apabila dikasih makanan haram. Tangan ibunya dengan mudah dapat diangkat untuk mengambil apabila dikasih makanan halal. Tegasnya makanan ibu-ibu waktu mengandung hendaklah dijaga daripada benda-benda haram supaya generasi wali dapat dilahirkan.
Kekuatan jiwa dan akal anak-anak juga ada kaitan dengan kekuatan jiwa dan akal ibu ketika mengandung. Nabi Ismail a.s telah lahir dari rahim siti Hajar yang tabah mengandung ujian. Nabi Isa a.s. Lahir dari rahim siti Maryam yang suci. Rasulullah SAW lahir dari rahim siti Aminah yang sabar menanggung kesusahan-kesusahan hidup. Mereka semua adalah manusia-manusia yang kuat jiwa, akal dan jasmani. Jadi, anak-anak yang lemah jiwa dan akal, faktor besarnya adalah daripada kesilapan ibu-ibu waktu mengandung.
Kesimpulannya, anak-anak yang bakal dilahirkan ada hubungan erat dengan tempo sembilan bulan mereka berada didalam kandungan ibu. Pendidikan yang diterima ada hubungan terkait dengan pengalaman dan perasaan ibu selama mereka berada didalam kandungan.
Proses pendidikan didalam kandungan berterusan sehinggalah berhubung dengan suasana ketika ibu melahirkan anak.
Susah atau senang melahirkan kandungan adalah lambang pribadi anak itu sendiri. Siti Aminah memberitahu bahwa beliau tidak pernah merasai kelelahan atau kesusahan ketika mengandung dan melahirkan Rasulullah SAW, Nabi junjungan umat.
b. Tarbiah diluar kandungan
Sabda Rasulullah SAW : “Awal agama mengenal Allah”.
Telinga adalah panca indera yang paling berkesan untuk menyampaikan maklumat kepada hati anak-anak yang baru lahir. Ibu-ibu hendaklah menggunakan panca indera ini untuk mengenalkan anak kecil kepada Allah dengan mendengarkan mereka dengan nasyid-nasyid yang mempunyai roh Islam. Lama kelamaan mereka akan faham sendiri apabila umur meningkat. Anak kecil jangan didengarkan dengan lagu rock and roll atau lagu putus cinta karna ia boleh merusakkan fitrah mereka yang bersih. Perbuatan ini merusakkan pengenalan pertama yang patut diberi kepada anak-anak yang dituntut oleh syariat. Sabda Rasulullah SAW : “Tiap-tiap nak itu dilahirkan mengikut fitrah (suci bersih), maka kedua ibu bapaknya yang menjadikannya sama ada yahudi, nasrani atau majusi. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Sebelum anak-anak mencapai usia belasan tahun, alam sekelilingnya mempunyai pengaruh yang besar dalam membentuk sikap dan jiwa mereka. Ibu bapak hendaklah mengambil peluang ini untuk membentuk anak menjadi wali yang progresif lagi dinamik wujudkan alam sekeliling mereka dengan mengadakan perbincangan-perbincangan orang dewasa yang ilmiah sama ada secara formal dan informal. Apa yang penting mereka tidak tahu bahwa majlis yang dihadapan mereka adalah untuk membentuk diri mereka. Sebaik-baiknya, seringkali mengadakan kuliah-kuliah pengajian agama dan majlis-majlis zikrullah dirumah. Walaupun ilmu yang dibahas tidak sesuai untuk peringkat umur anak-anak tetapi suasana tersebut mempunyai pengaruh yang positif kepada perkembangan akal dan jiwa mereka.
Kaedah ini boleh dibandingkan dengan ibu bapak yang sering menampakkan ketegangan hubungan mereka dihadapan anak-anak. Walaupun pada masa itu anak-anak tidak memahaminya tetapi suasana tersebut membawa kesan yang negatif pada perkembangan pribadi mereka. Lihat kepada kehidupan orang-orang cina, anak-anak mereka banyak yang menjadi ahli perniagaan karna sejak dari kecil mereka telah terbiasa dengan perbincangan Ibu Bapak tentang uang dan untung.
Imam Syafei boleh hafal Al-Quran dalam usia 9 tahun. Karna sejak dari kecil beliau sering mendengar ibunya membaca Al-Quran. Meskipun waktu itu beliau tidak memahaminya tetapi suasana alam sekelilingnya telah banyak membantu beliau menghafal dan memahami Al-Quran.
Untuk memperlanjutkan tarbiah, ambil kesempatan selama 10 menit sebelum tidur untuk bercerita kepada anak-anak tentang sejarah tokoh-tokoh Islam dan kisah orang-orang yang berakhlak mulia. Kisah orang berjaya dapat jadi pendorong kepada anak-anak untuk jadi orang berjaya. Kisah orang berani jadi pendorong kepada anak-anak untuk jadi orang yang berani. Kisah orang yang berakhlak mulia jadi pendorong untuk jadi orang yang berakhlak mulia. Begitulah juga sebaliknya. Cerita-cerita hantu membentuk jiwa anak jadi penakut dan cerita orang yang gagal membentuk jiwa anak jadi pasif. Oleh itu, ambillah kesempatan waktu sebelum tidur untuk membentuk anak-anak menjadi wali dengan bercerita. Waktu ini berkesan untuk ibu bapak terapkan hasrat mereka karna cerita-cerita tersebut akan dibawa oleh anak hingga ke tidur, meresap masuk kedalam roh dan seterusnya menjadi cita-cita.
Anak-anak jangan dibawa ketempat-tempat mungkar. Sayidina Ali diberi oleh Allah gelar Karamallahhuwajhah (Allah merahmati wajahnya) karna beliau tidak pernah menyembah berhala. Rasulullah SAW dua kali tertidur dipertengahan jalan apabila setiap kali beliau berniat untuk melangkah kaki keperayaan di kota Mekkah. Pada hakikatnya Allah yang telah menidurkan beliau karna hamba yang maksum dipelihara dirinya daripada menjejaki tempat-tempat mungkar. Jadi kalau mau anak jadi wali, mereka jangan dibawa ketempat-tempat mungkar atau tempat-tempat yang tidak berkat. Seperti pergi ke Batu Caves, Candi Borobudur, Laut Mati atau majlis tari menari. Lebih-lebih lagi jangan membawa anak-anak ke dukun untuk diobati. Anak-anak yang bakal jadi wali jangan dirusakkan dengan obat dari orang-orang yang mengkufurkan tuhan. (Sumber “Bagaimana menjadi wali karya Ust. Abd. Halim Abbas Hal : 56-61 dengan sedikit edit kata”)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...