Bagaimana menjadi wali bag. 4

Firman Allah :
Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari siksa neraka (At-Tahrim : 6)
Allah menuntut setiap orang daripada kita memelihara diri dari api neraka dan juga ahli keluarga terutama anak istri yang menjadi tanggung jawab masing-masing. Menanam cita-cita untuk melahirkan generasi wali adalah tindakan yang bijaksana karna wali adalah orang yang beriman dan bertakwa. Orang yang beriman dan bertakwa dijanjikan keselamatan mereka di dunia dan diakhirat. Firman Allah : Dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah, akan Allah lepaskan dari kesusahan hidup dan diberi-Nya dari sumber yang tidak diduga. (At-Thalaq: 2-3)
Firman Allah : “Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal shaleh akan memperolehi syurga yang penuh kenikmatan (Luqman : 8)
bercita-cita untuk menjadi Rasul atau Nabi adalah cita-cita yang mustahil karna mereka adalah manusia pilihan tuhan. Sebaliknya bercita-cita menjadi wali sangat tepat, bersesuaian dengan kedudukan kita sebagai orang awam. Sekalipun cita-cita menjadi wali tidak tercapai tetapi matlamat untuk mencapai kedudukan yang tinggi di sisi Allah tidak tergelincir terlalu jauh. Sekurang-kurangnya kedudukan sebagai orang shaleh (orang-orang baik) atau golongan Abrar (orang-orang yang berbakti) atau golongan Al Faizun (orang yang mendapat kemenangan) atau golongan Ashabul Yamin (orang-orang yang menerima suratan amal dari sebelah tangan kanan di padang mahsyar) dapat dicapai. Golongan ini masuk syurga tapi agak lambat karna dihisab terlebih dahulu.
Mendidik diri sendiri menjadi wali lebih susah dari mendidik anak-anak. Hidup orang yang sudah bergelimang dan terpaut dengan kehidupan duniawi lebih payah dibentuk dari pada membentuk hidup anak-anak yang masih rebung. Ini umpama mengukir diatas bekas hapusan ukiran yang tidak mungkin menghasilkan karya yang cemerlang jika dibandingkan mengukir diatas batu yang bersih dari ukiran. Sabda Rasulullah SAW : “Kullu Mauludin Yuuladu alal Fitrah” (Setiap bayi itu dilahirkan dalam keadaan fitrah) Riwayat Bukhari dan Muslim.
Keterangan ini bukan bermaksud untuk mematahkan cita-cita orang dewasa untuk menjadi wali, tetapi untuk memberitahu bagaimana bentuk-bentuk pendidikan yang perlu dhberi mengikut kategori masing-masing.
Mendidik anak-anak menjadi wali adalah tanggungjawab ibu bapak dan masyarakat disekelilingnya. Penglihatan semua orang ini akan membolehkan kita melahirkan generasi yang baik. Generasi yang baik dapat membentuk negara jadi baik. Firman Allah : “Baldatun Thayyibatun wa Rabbun Ghaffur” (Negara baik (makmur) yang mendapat ampunan tuhan (As.Saba :15) )
wali bukan keturunan, bukan harta warisan. Anak para wali ada yang menjadi orang fasiq dan ada yang durhaka kepada tuhan. Seperti juga anak nabi Nuh dan istri nabi Luth yang menjadi manusia yang ingkar dengan Tuhan. Usaha ikhtiar perlu diadakan untuk membentuk anak-anak menjadi wali setelah didahului dengan rasa tawakal.
Kalau rezim komunis mengadakan pendidikan khas untuk melahirkan anak-anak yang berfahaman komunis supaya ideologi mereka ada penyambung. Maka kita umat Islam lebih patut mengadakan pendidikan sendiri yaitu pendidikan rohani untuk melahirkan wali-wali supaya dapat mendaulahkan Islam kembali sebagaimana pendidikan Rasulullah terhadap sahabat-sahabat di Mekkah dan Madinah, pendidikan Imam Ghazali di Baghdad dan pendidikan Hasan Al Basri terhadap murid-murid di Bashrah.
Antara kaedah-kaedah untuk melahirkan generasi wali adalah sebagai berikut :
Memelihara Keturunan
Keturunan zina tidak berhak menjadi wali. Tidak ada yang menjadi Rasul dan Nabi dari keturunan zina. Begitu juga tidak ada yang menjadi wali dari keturunan zina. Nabi Muhammad SAW diangkat menjadi Rasul adalah dari keturunan yang sangat terang silsilahnya hinga sampai ke Nabi Ibrahim. Walaupun Rabiatul Adawiyah perna hidup bertukar dari satu tangan lelaki kepada satu tangan lelaki, tetapi ketika itu beliau adalah seorang hamba sahaya yang dimiliki oleh tuan. Beliau sangat berkeinginan untuk menjadi orang yang merdeka tetapi tidak punya harta untuk menebus diri. Sehinggalah pada suatu hari beliau dibebaskan oleh tuannya apabila tuannya mendengar Rabiatul Adawiyah merayu ditengah malam : “Tuhanku! Engkau lebih tahu bagaimana aku cenderung benar hendak melakukan perintah-perintahMu dan menghambakan diriku dengan sepenuh jiwa, wahai cahaya mataku. Jikalau aku bebas, aku habiskan seluruh masa malam dan siang dengan melakukan ibadah kepada-Mu. Tetapi apa yang boleh aku buat karna Kau jadikan aku hamba kepada manusia.”
Ibu Rabiatul Adawiyah adalah seorang perempuan yang solehah dan yang senantiasa mendoakan kesejahteraannya. Ini membuktikan Rabiatul Adawiyah adalah keturunan yang baik. Keturunan baik adalah ibarat batu mutiara. Batu Mutiara walaupun dilempar kedalam lumpur akan tetap kekal sebagai batu mutiara.
Anak zina juga tidak berhak diwalikan oleh ayahnya dan tidak berhak mewarisi sebarang harta. Menerangkan kedudukan anak zina bukan menyuruh kita membenci anak zina, tetapi untuk memberi peringatan supaya jangan sesekali melibatkan diri dalam kancah zina. Firman Allah “Jangan kau hampiri zina” (Al-Isra :32)
menurut pengalaman kebanyakan guru agama di Malaysia, memang sukar untuk mendidik anak-anak zina. Jiwa mereka lebih cenderung untuk melakukan kejahatan daripada melakukan kebaikan. Menurut penyelidikan ahli-ahli ruhani, kebanyakan daripada penentang-penentang agama adalah terdiri daripada keturunan anak zina. Pertalian daripada percampuran yang haram sangat mendorng anak yang lahir melakukan pekerjaan yang haram. Pembentukkan darah dan daging daripada percampuran yang haram sangat menyukarkan malaikat Mulhim menduduki hati mereka untuk membisikkan kebaikan, tetapi sangat memudahkan syaithan menduduki hati mereka untuk membisikkan kejahatan.
Dalam menghadapi permasalahan ini, anak zina tidak berhak dipersalahkan tetapi lelaki dan wanita yang melakukan zina yang patut dihukum rotan 100 kali atau dirajam sampai mati karna akibat dari perbuatan mereka yang terkutuklah generasi yang dilahirkan menjadi porak poranda.
Terjadinya anak zina bukan hanya disebabkan berhubungan tanpa nikah, tetapi boleh juga terjadi sebabkan nikah yang rusak ataupun zazat. Nikah menjadi rusak apabila wali dan saksi terdiri daripada orang-orang yang fasiq. Nikah menjadi cacat apabila kenduri kawin dipenuhi kemungkaran seperti percampuran bebas antara lelaki dan wanita, persandingan dan majlis tari menari. Sekiranya dilihat dari corak perkawinan masyarakat hari ini yang banyak tidak menepati syariat, maka dari itu banyaklah anak-anak zina yang dilahirkan. Justru itu, kita mendapati sangat sukar untuk mendidik manusia hari ini menjadi baik karna keturunan sudah tidak jelas bersihnya. Akhirnya, wali-wali Allah sudah semakin berkurangan dibumi ini, sedangkan wujud mereka dapat membawa rahmat dan menolak bala bencana. Firman Allah : “Jikalau penduduk kampung yang beriman dan bertaqwa maka akan dibukakan kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi.” (Al-A'araf : 96)
oleh itu, untuk membentuk generasi wali maka pernikahan hendaklah dilakukan dengan mematuhi syariat. Wali dan saksi sekurang-kuranya hendaklah terdiri daripada orang shaleh dan kenduri kawin hendaklah tercegah daripada mungkar. Lafaz talak hendaklah dipelihara dengan baik, jangan sesekali dijadikan bahan senda gurau atau perbualan harian. Contohnya, si suami berkata kepada istri : “kelau engkau balik kampung juga, maka pulanglah terus.” pulang terus disini dengan niat jatuh talak. Dan seandainya si istri pulang maka jatuhlah talaknya. Setelah peristiwa ini berlaku tetapi masih tidur bersama, alamat lahirlah anak zina. (Sumber Buku Bagaimana menjadi wali Hal 40-45 dengan sedikit edit kata-kata)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...